۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

ايل بويراحمدي

ايل بويراحمد به سه قسمت و در سه منطقه جدا از هم بنامهاي بويراحمد سفلي ، بويراحمد عليا و بويراحمد گرمسيري (وسطي) ناميده مي شود . هر يک از قسمتهاي مذکور نيز داراي تقسيماتي مي باشد.

- بويراحمد علياء : اين ايل داراي سه تيره بوده که اين تيره ها ، ۲۲ طايفه ۴۴۶ اولاد و ۲۹۷۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده اند.محدوده ييلاق و قشلاق اين ايل ، شهرستانهاي بويراحمد و گچساران از اين استان و مناطقي از شهرستانهاي ممسني و سپيدان از استان فارس مي باشد.

- بويراحمد وسطي ( گرمسيري) : ايل بويراحمد گرمسيري که در دهه هاي اخير اغلب به سکون و يک جانشيني روي آورده است هم اکنون مطايق با سرشماري اقتصادي - اجتماعي سال ۶۶ عشاير ، تنها ۲۲ خانوار عشايري را دارا مي باشد. اين خانوارها کوچروي را در قلمرو خود واقع در شهرستان گچساران انجام مي دهند.

- بويراحمد سفلي : اين ايل را مجموعا ۳۳ طايفه ، ۵۸۳ دهه يا اولاد و ۶۲۳۰ خانوار را زير پوشش دارند. ايل بويراحمد سفلي نسبت به ايلات بويراحمد علياء و وسطي داراي بيشترين فلمرو و همچنين بيشترين حجم جمعيت مي باشد. ييلاق و قشلاق اين ايل در حد فاصل شهرستانهاي کهگيلويه و بويراحمد از اين استان و قسمتهايي از شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان واقع گرديده است
تعدادي از طوايف ايل بوراحمد عبارتند از: باشراني-تيرتاجي-بابكاني-تامرادي -جليلي-جوزاري-آقايي -اولاد ميرزاعلي- سادات شاه قاسمي-كي گيوي-تاس احمدي-شولي-سسي سختس -كاكاني-گودرزي-گودسرابي-وغيره...

هیچ نظری موجود نیست: